Zmień fonty Zmień rozmiar

Przeglądający wątek:   1 Anonimowi

 Aby pisać należy być zalogowanym

12>>


0
(+0|-0)
DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:04:09
Lateksowy książe
Anthro
Często w dyskusjach o grach komputerowych powraca temat DRM w grach.
Co premierę gry praktycznie słychać lamenty o coraz to nowszych pomysłach wydawców.

Cytat:
Wilk: http://www.gram.pl/news_8...a_z_siecia.html e x
Wilk: ja mam uwierzyć że to powstrzyma piratów --k daje tydzien max 2 tygodnie :-Pk e x
Ryan: Wszystkie gry Valve też i co z tego? e x
Wilk: ale stalker będzie ciągle pobierał dane już widzę tego laga :/k a piratów i tak nie powtrzyma --k e x
Husky: No nie, w przypadku Valve to inaczej wygląda bo dane masz na dysku. Tutaj to oni robią sobie meksyk poprzez trzymanie części kodu gry na serwerach e x
Husky: a piratów to powstrzyma na krótki czas. Dopóki ktoś nie ugryzie jak przechwycić cache z serwera (bo z tego co rozumiem tekst questu itd będzie znikał z gry po jej wyłączeniu i będzie pobierane ponownie) e x
Husky: Poza tym nie lubię firm, które z góry zakładają, że część ich klientów to złodzieje >.> e x
Wilk: najlepiej miał wiedźmin 2 podajesz klucz secu-rom gra pobiera łatę i usuwa wszystkie zabezpieczenia :milosck: e x
Ryan: O ile będzie chodzić bez problemu to mi ryba. Byleby nie było jazd jak z Games for Windows. e x
Wilk: lag bedzie to pewne --k e x
Husky: jaki lag? W czytaniu questu? ;p sami powiedzieli, że głownie beda to pliki tekstowe, bo watpie by do gry glownie sp dawali potezne serwery by trzymac mase danych. Dla legali z normalnym netem bedzie niezauwazalne e x
Wilk: jak będzie okaże się jak gra wyjdzie oby im w premierę serwery nie padły jak w przypadku assassin's ccreed 2(pc) e x
Ryan: Czy wy macie modemy 64kbps? o.O e x
Wilk: ciekawe kiedy tą zawartość zaczną sobie cenić jako płatne DLC bo to się na pewno stanie --k e x
Wilk: chcesz questa 15$ --k e x
Ryan: A będą płatne questy w stalkerze? Nie? To nie pierdziel farmazonów. e x
Hufnaar: Wilk to chyba za dużo gra na konsoli, że wszędzie tylko widzi płatne DLC. Ja na przykład nie uświadczyłem żadnych nieprzyjemności przy Assassinie... e x
Wilk: assassin 2 ma :P brotherrhood też nie wiem jak na pc --k e x
Wilk: znaczy DLC e x
Wilk: ale assassyn 2 na pc miał kłopot z serwerami nie szło grac --k na początku e x
Wilk: http://www.benchmark.pl/a...wano-27300.html e x
Fuma: Husky, akurat Rosja i Ukraina to miejsca, gdzie każdy klient jest złodziejem :-Pk Niestety ogromny błąd logiczny po stronie producentów. Pełną wersję kupuje się dla wygody i dla chęci wsparcia producenta. Jeżeli pełna wersja sprawia mi więcej problemów niż samorozpakowujący się pirat to nie mam motywacji jej kupić. e x
Fuma: Jeżeli będzie to działać w sposób niezauważony to mi wsio ryba, ale jeżeli przez to tworzenie modów będzie wymagało dostanie licencji na wysyłanie tekstu na serwer, sraty graty to fanbase ich zamorduje. e x
Wilk: pewnie będzie tak że jak przerwie połączenie internetowe to grę też wyłączy :-/k bo nie ma jak pobrac questa e x
Wilk: tego sie boję :-(k e x
DarkV: "Stare 'mapkowe' logo, to co było w lewym rogu strony można by wstawić na prawą stronę napisu" - po prawej stronie zasłania przyciski do sterowania fontami i szerokością e x
Wolfheart: A tam piwprzycie glupoty, scena warezowa zrobi rip contentu ktory sie dociąga z sieci + emulator serwera autentykacyjnego e x
DarkV: Nie rozumiecie głównego zagrożenia gier które wymagają stałego połączenia z internetem. Czy pogram sobie w tą grę za 10 lat? Kupiłem oryginalną grę. Czy będę w nią mógł grać wiecznie? e x
DarkV: Do tej pory mogę kupić oryginał gier na NESa, oryginalną konsolę i grać bez przeszkód. Głupotą będzie zakładać, że oni będą przez wieczność utrzymywać serwery w niezmienionym stanie, tak abym mógł zagrać w tą grę za 10, 15 lat. e x
Wolfheart: A piracenie stalkerów było swoistą karą dla developera za wydanie gry, w której jest taki ocean bugów, że są one niemalże standardem gry i każdy kawałek prawidlowej rozgrywki jest wręcz bugiem w tym standardzie ;p, e x
Wolfheart: @DarkV: Nikt ci nie obiecuje i nie daje dożywotniej gwarancji. e x
Wolfheart: Serwer gry moze zostac zlikwidowany tak jak dvd moze sie zjechać e x
DarkV: A ja nie kupuję ich gier. Jesteśmy kwita. e x
Fuma: Ale właściciel oryginału nie powinien polegać na scenie warezowej. To bez sensu. Jak komentowanie "przecież multi w Terrari działa bez problemu, trzeba tylko zainstalować hamachi" e x
Fuma: DarkV, guziczki sterowania fontami i szerokością mogą być nosem wilka i nosem konia :lolk: e x
DarkV: Z DVD mogę sobie zrobić kopię. Cartridge do gameboya przeżyją pewnie kolejne 20 lat. e x
Wolfheart: Czasami jest tak ze kupujesz oryginałale nie godzisz na na kazdy aspekt uzywania go wiec dociągasz nocd/fixd exe zeby cie płyta nie dręczyła w napędzie (tak jak ja w Brood Wars mimo posiadania oryg) e x
Fuma: I zgadzam się z DarkV. To już od dawna ma miejsce na konsolach. W Madden 2008 nie pograsz na multi, bo wszystkie serwery Microsoft zamknął, bo jest nowa wersja i w nią masz grać. e x
Wolfheart: Fuma: pałą e x
Wolfheart: z 2 strony zastanówcie sie: Gra juz sie nie sprzedaje, juz nie przynosi zysków, juz popyt na nią jest niewielki (kilka tysięcy graczy to niezauwazalny pyłek bez znaczenia) wiec przeciez nie beda utrzymywali drogich serwerów. Wy myscie utrzymywali? :P e x
Wolfheart: to samo dotyczy pomocy technicznej. Nie wiem czy jest to napisane w umowie licencyjnej ale jak nie jest to chyba logiczne ze to nie jest do konca swiata e x
DarkV: You're missing the point. Nikt im nie karze tych serwerów utrzymywać. Sęk w tym, że ich nie powinno tam być in the first place. e x
DarkV: Chcecie skutecznych zabezpieczeń antypirackich? Prosze bardzo. Gra na kluczu USB który działa jednocześnie jako klucz dekodujący/autoryzujący daną kopię. e x
Wolfheart: do zlamania ;p e x
Wolfheart: A gdyby tak bylo to ktos by jęczał "o bozee nie mam wolnego usb bla bla" e x
DarkV: Cracki na autoryzację bez serwerów też będą to co za różnica. A no tak, będąc legalnym posiadaczem klucza USB nie muszę instalować cracków aby pograć w grę. e x
DarkV: To mogą być klucze USB w formie przejściówki. Miałem nawet taką myszkę, że we wtyczce był hub USB. e x
DarkV: W mojej klawiaturze są 2 porty. e x
DarkV: Albo inny przykład zabezpieczeń z przeszłości. Gra StarFox na SNESa, w cartridgu był chip do grafiki 3d. Minęło mnóstwo lat zanim udało się skopiować tą grę. e x
Szczurex: http://www.polfurs.org/mo...d=5100&forum=34 e x
Szczurex: Przenieście dyskusję do tematu bo ciekawy temat - a z szouta zniknie jak tylko LV pociągnie za spłuczke ;P e x
Fuma: Wolfheart: Nam (Mi) nie przeszkadza, że przestają utrzymywać serwer. Tutaj chodzi o problem taki, że posiadacz oryginalnej gry z 1991 roku potrzebuje starego systemu operacyjnego, i działa. Posiadacz oryginalnego AC2 za 20 lat będzie potrzebował cracka i emulatora serwerów, które z pewnością dalej będą nielegalne aby pograć. e x
Wolfheart: no i co z tego?


Czy wg was rani to kupującego czy mu pomaga?
Czy jest to jakkolwiek sensowny sposób walki z piractwem?
Ostatnio edytowany przez LV dnia 9.10.2011 12:21:45

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:15:13
Uncia Hortensis
Rabatka
Dobra sugestia od DarkV: Zabezpieczenia fizyczne. Gry rozprowadzane/weryfikowane na autorskich i opatentowanych urządzeniach USB.
Pros: Możliwość grania dla osób, które bojkotują Internet. Bardzo wysokie koszta otworzenia fabryki podróbek.
Cons: Koszt produkcji urządzenia wielokrotnie droższy od tłoczenia płyt. Chociaż koszt wymyślania i utrzymywania nowych systemów DRM też pewnie idzie w miliony na grę.

Czy rani kupującego? Oczywiście. Nie lubię wybierać pomiędzy ciekawymi grami a pozwalaniem firmie wgrywać rootkity na mój system.
Czy coś się zmieni? W życiu.
Myr

1
(+1|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:18:28
Szeregowy Spizgalski
Tak.
Jak zatrzymać piractwo? Sprawić by zniknął jego powód- gry po 20 czy 30zł a nie po 160-200.
ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΟΣ

3
(+3|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:26:23
Uncia Hortensis
Rabatka
Jak rozwiązać problem głodu na świecie? Sprawić, aby zniknął jego powód - mięso po 2-3 za kilogram, nie po 20-90.
Myr

1
(+1|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:26:49
Arachne
Taur
Wolfheart: no i co z tego?

A to z tego, że nie pokażesz dzieciom w co grałeś jak byłeś młodszy. Wyobraź sobie książki które ulegają samozniszczeniu w 3 lata po kupnie od premiery. Gdzie wtedy była by kultura?
Ostatnio edytowany przez DarkV dnia 9.10.2011 12:27:31

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:28:40
Uncia Hortensis
Rabatka
Wilk: http://www.gram.pl/news_8...a_z_siecia.html
Wilk: ja mam uwierzyć że to powstrzyma piratów daje tydzien max 2 tygodnie
Ryan: Wszystkie gry Valve też i co z tego?
Wilk: ale stalker będzie ciągle pobierał dane już widzę tego laga :/k a piratów i tak nie powtrzyma
Husky: No nie, w przypadku Valve to inaczej wygląda bo dane masz na dysku. Tutaj to oni robią sobie meksyk poprzez trzymanie części kodu gry na serwerach
Husky: a piratów to powstrzyma na krótki czas. Dopóki ktoś nie ugryzie jak przechwycić cache z serwera (bo z tego co rozumiem tekst questu itd będzie znikał z gry po jej wyłączeniu i będzie pobierane ponownie)
Husky: Poza tym nie lubię firm, które z góry zakładają, że część ich klientów to złodzieje >.>
Wilk: najlepiej miał wiedźmin 2 podajesz klucz secu-rom gra pobiera łatę i usuwa wszystkie zabezpieczenia
Ryan: O ile będzie chodzić bez problemu to mi ryba. Byleby nie było jazd jak z Games for Windows.
Wilk: lag bedzie to pewne
Husky: jaki lag? W czytaniu questu? ;p sami powiedzieli, że głownie beda to pliki tekstowe, bo watpie by do gry glownie sp dawali potezne serwery by trzymac mase danych. Dla legali z normalnym netem bedzie niezauwazalne
Wilk: jak będzie okaże się jak gra wyjdzie oby im w premierę serwery nie padły jak w przypadku assassin's ccreed 2(pc)
Ryan: Czy wy macie modemy 64kbps? o.O
Wilk: ciekawe kiedy tą zawartość zaczną sobie cenić jako płatne DLC bo to się na pewno stanie
Wilk: chcesz questa 15$
Ryan: A będą płatne questy w stalkerze? Nie? To nie pierdziel farmazonów.
Hufnaar: Wilk to chyba za dużo gra na konsoli, że wszędzie tylko widzi płatne DLC. Ja na przykład nie uświadczyłem żadnych nieprzyjemności przy Assassinie...
Wilk: assassin 2 ma brotherrhood też nie wiem jak na pc
Wilk: znaczy DLC
Wilk: ale assassyn 2 na pc miał kłopot z serwerami nie szło grac na początku
Wilk: http://www.benchmark.pl/a...wano-27300.html
Fuma: Husky, akurat Rosja i Ukraina to miejsca, gdzie każdy klient jest złodziejem Niestety ogromny błąd logiczny po stronie producentów. Pełną wersję kupuje się dla wygody i dla chęci wsparcia producenta. Jeżeli pełna wersja sprawia mi więcej problemów niż samorozpakowujący się pirat to nie mam motywacji jej kupić.
Fuma: Jeżeli będzie to działać w sposób niezauważony to mi wsio ryba, ale jeżeli przez to tworzenie modów będzie wymagało dostanie licencji na wysyłanie tekstu na serwer, sraty graty to fanbase ich zamorduje.
Wilk: pewnie będzie tak że jak przerwie połączenie internetowe to grę też wyłączy bo nie ma jak pobrac questa
Wilk: tego sie boję
Wolfheart: A tam piwprzycie glupoty, scena warezowa zrobi rip contentu ktory sie dociąga z sieci + emulator serwera autentykacyjnego
DarkV: Nie rozumiecie głównego zagrożenia gier które wymagają stałego połączenia z internetem. Czy pogram sobie w tą grę za 10 lat? Kupiłem oryginalną grę. Czy będę w nią mógł grać wiecznie?
DarkV: Do tej pory mogę kupić oryginał gier na NESa, oryginalną konsolę i grać bez przeszkód. Głupotą będzie zakładać, że oni będą przez wieczność utrzymywać serwery w niezmienionym stanie, tak abym mógł zagrać w tą grę za 10, 15 lat.
Wolfheart: A piracenie stalkerów było swoistą karą dla developera za wydanie gry, w której jest taki ocean bugów, że są one niemalże standardem gry i każdy kawałek prawidlowej rozgrywki jest wręcz bugiem w tym standardzie ;p,
Wolfheart: @DarkV: Nikt ci nie obiecuje i nie daje dożywotniej gwarancji.
Wolfheart: Serwer gry moze zostac zlikwidowany tak jak dvd moze sie zjechać
DarkV: A ja nie kupuję ich gier. Jesteśmy kwita.
Fuma: Ale właściciel oryginału nie powinien polegać na scenie warezowej. To bez sensu. Jak komentowanie "przecież multi w Terrari działa bez problemu, trzeba tylko zainstalować hamachi"
DarkV: Z DVD mogę sobie zrobić kopię. Cartridge do gameboya przeżyją pewnie kolejne 20 lat.
Wolfheart: Czasami jest tak ze kupujesz oryginałale nie godzisz na na kazdy aspekt uzywania go wiec dociągasz nocd/fixd exe zeby cie płyta nie dręczyła w napędzie (tak jak ja w Brood Wars mimo posiadania oryg)
Fuma: I zgadzam się z DarkV. To już od dawna ma miejsce na konsolach. W Madden 2008 nie pograsz na multi, bo wszystkie serwery Microsoft zamknął, bo jest nowa wersja i w nią masz grać.
Wolfheart: z 2 strony zastanówcie sie: Gra juz sie nie sprzedaje, juz nie przynosi zysków, juz popyt na nią jest niewielki (kilka tysięcy graczy to niezauwazalny pyłek bez znaczenia) wiec przeciez nie beda utrzymywali drogich serwerów. Wy myscie utrzymywali?
Wolfheart: to samo dotyczy pomocy technicznej. Nie wiem czy jest to napisane w umowie licencyjnej ale jak nie jest to chyba logiczne ze to nie jest do konca swiata
DarkV: You're missing the point. Nikt im nie karze tych serwerów utrzymywać. Sęk w tym, że ich nie powinno tam być in the first place.
DarkV: Chcecie skutecznych zabezpieczeń antypirackich? Prosze bardzo. Gra na kluczu USB który działa jednocześnie jako klucz dekodujący/autoryzujący daną kopię.
Wolfheart: do zlamania ;p
Wolfheart: A gdyby tak bylo to ktos by jęczał "o bozee nie mam wolnego usb bla bla"
DarkV: Cracki na autoryzację bez serwerów też będą to co za różnica. A no tak, będąc legalnym posiadaczem klucza USB nie muszę instalować cracków aby pograć w grę.
DarkV: To mogą być klucze USB w formie przejściówki. Miałem nawet taką myszkę, że we wtyczce był hub USB.
DarkV: W mojej klawiaturze są 2 porty.
DarkV: Albo inny przykład zabezpieczeń z przeszłości. Gra StarFox na SNESa, w cartridgu był chip do grafiki 3d. Minęło mnóstwo lat zanim udało się skopiować tą grę.
Szczurex: http://www.polfurs.org/mo...d=5100&forum=34
Szczurex: Przenieście dyskusję do tematu bo ciekawy temat - a z szouta zniknie jak tylko LV pociągnie za spłuczke ;P
Fuma: Wolfheart: Nam (Mi) nie przeszkadza, że przestają utrzymywać serwer. Tutaj chodzi o problem taki, że posiadacz oryginalnej gry z 1991 roku potrzebuje starego systemu operacyjnego, i działa. Posiadacz oryginalnego AC2 za 20 lat będzie potrzebował cracka i emulatora serwerów, które z pewnością dalej będą nielegalne aby pograć.
Wolfheart: no i co z tego?
LV: dyskusja ciekawa, temat założony, tylko teraz się wygadaliście i w temacie nikt nie napisze ;P
Myr

1
(+1|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:32:01
Lateksowy książe
Anthro
Winą dużego poziomu piractwa jest też to że nie masz jak sprawdzić gry. Rzadko kiedy jakaś gra teraz ma demo. Gdyby gry nie kosztowały tak dużo ludziom by nie było żal tej wydanej kasy gdyby gra okazała się słaba, a tak to kupią grę za 120zł i okaże się wielką kupą gówna.
Dlatego często piracą i sprawdzają - nie podoba się to nie kupią. Wtedy wydawcy to liczą jako "straconą sprzedaż", ponieważ nie wypuszczanie dem to jednak swoisty sposób na wymuszenie na konsumencie kupna.

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:37:50
Szeregowy Spizgalski
Tak.
Fuma, nic nie zrozumialeś. Ludzie muszą jesc ale nie musza grać, grają bo chcą i mogą. Gra jest dobrem cyfrowym które mozna powielać w nieskonczoność a jedzenia nie. Proponuję by kazdy w tym temacie, kto popisze sie niezrozumieniem różnic między kradzieżą rzeczy a dobra intelektualnego, przegrywa dyskusje ;p
ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΟΣ

1
(+1|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:38:59
No cóż, teraz gry nie mają dem z bardzo prostego powodu - takie wersje po prostu byłyby niewiele krótsze od ich pełnych wersji.

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:53:31
Szeregowy Spizgalski
Tak.
Poza tym uważam, DarkV, że twoj problem jest nieco wyimaginowany. Prawda i kultura bronią się same. Znika to, co nie bylo warte niczyjej uwagi w skali masowej (chyba że ktoś cie najedzie, bedzie okupował i zniszczy twoje muzea i biblioteki..). Kiedys produkowano muzyke na winylach i nie przejmowano sie tym że za X lat prawie nikt nie bedzie miał takiego archaicznego urządzenia jak gramofon. A jednak ta muzyka prztrwała. Tutaj akurat problemem nie jest nośnik no ale.. są cracki i inne sposoby. Ja chce pograć w 16 bitówkę to uzywam emulatora a nie płaczę że nikt juz nie zapewnia wsparcia dla takich gier.
ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΟΣ

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 12:56:48
Uncia Hortensis
Rabatka
Cytat z "Wolfheart":
Fuma, nic nie zrozumialeś. Ludzie muszą jesc ale nie musza grać, grają bo chcą i mogą. Gra jest dobrem cyfrowym które mozna powielać w nieskonczoność a jedzenia nie. Proponuję by kazdy w tym temacie, kto popisze sie niezrozumieniem różnic między kradzieżą rzeczy a dobra intelektualnego, przegrywa dyskusje ;p


Widzę różnicę, ale chodziło mi raczej o problem innej natury. Koszta produkcji. Nie da się wydać obecnie gry, która zarobi na siebię za 30zł. Albo masz ogromne korporacje setki ludzi i sto milionów dolarów na reklamę, albo masz osoby, które ściągają piracką wersję twojej gry, bo dopiero co stworzyłeś własny autorski silnik, męczyłeś się bez wsparcia ogromnej firmy aby samemu stworzyć grę na kredyt i niestety musiałeś wypuścić kulejącą grę bo albo to albo ogłaszasz bankructwo bo wydawca wycofuje pieniądze i chce zwrotu.
Można robić gry małe, ale wtedy zostają nazwane niedopracowanym gównem bez sensu, bo nie są wedle standardów wystarczająco zajebiste (Terraria, Minecraft, Super Meat Boy)
Myr

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 13:03:17
Tygrys perski
Anthro
Ostatnio Valve zrobił eksperyment, obniżył ceny swoich gier o połowę (?) i sprzedaż wzrosła im o 3000% (!) Coś w tym jest.
A co do tego, że zechcę zagrać w coś za 10-15 lat, to wiele płyt DVD nie ma takiej żywotności, zresztą nie wiem, czy AŻ TAK zechce mi się wracać do Crysisa (którego uważam za super tytuł) albo Mass Effecta, bo za te 10-15 lat będziemy i tak mieli inne, może nawet lepsze tytuły.
"chcemy loda..."

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 13:05:21
Szeregowy Spizgalski
Tak.
Fuma, obniżenie kosztów detalicznych gry = wzrost sprzedaży. A do tego racjonalizacja kosztów tworzenia gry. Wiele milionów jest marnowane bezsensownie, jak w dużych korporacjach.
ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΟΣ

-2
(+0|-2)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 13:30:43
Skunksiczka Długoogoniasta
Anthro
Udostępnianie starych gier nieprzynoszących zysków za darmo. A bardzo starych (10-15 lat?, wzglednie mogloby nie tyczyc sie hitow) - wraz z kodem źródłowym. Winno być wpisane w prawo każdego kraju. Bez tego przyszłe pokolenia traca musząc ściągać z torrentów i innych, albo kupować, zamiast spokojnie pobrać ze strony twórcy.


0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 13:44:22
Uncia Hortensis
Rabatka
A gry sprzedawane cyfrowo podobno miały wyeliminować koszta związane z produkcją płyt i obniżyć ceny. Ha ha.

Huf, ale obniżył ceny już wypuszczonych gier, na których zarobił. Nie zauważyłem żeby w dniu premiery Portal 2 był za 50zł w sklepach.
Myr

0
(+1|-1)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 13:49:12
Szeregowy Spizgalski
Tak.
@Rhadmor: Nikt nie ma prawa narzucać prywatnemu przedsiębiorcy by udostępniał swoja własność intelektualną za darmo. Po pewnym (dlugim) czasie jego copyright wygasnie, ale nie jest on zobligowany do robienia czegokolwiek z tym. Wracaj do nibylandii gdzie komputer, internet i inne owoce czyjejś pracy są za darmo konstytucyjnie.
ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΟΣ

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 14:34:16
Arachne
Taur
A gry sprzedawane cyfrowo podobno miały wyeliminować koszta związane z produkcją płyt i zmaksymalizować zyski.

FTFY

Poza tym jakie koszta? Ile kosztuje wyprodukowanie płyty w nakładzie 100'000? 0,50zł? Dodajmy do tego pudełko identyczne dla wszystkich innych gier (przykład z XBoxa 360) za kolejne 0,50zł i robociznę chińczyków którzy składają to wszystko do kupy. Powiedział bym, że w 1,50zł / grę byśmy się zamknęli razem z foliowaniem i transportem.

0
(+1|-1)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 14:36:12
Uncia Hortensis
Rabatka
Ależ wiem. Nie zmienia to faktu, że taki argument padał, i ileś osób w to uwierzyło.

Also, chciałbym żyć w tej nibylandii. Information wants to be free.
Myr

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 14:41:36
Lateksowy książe
Anthro
Faktycznie, eliminuje to koszta produkcji gry, więcej kasy wpada do kieszeni dystrybutora.

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 14:45:35
Lew
Anthro

1
(+1|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 16:17:27
Angora Turecka
Anthro
Jakiś czas temu już (rok, dwa lata) przemysł fonograficzny robił taki eksperyment - nie wiem konkretnie którego zespołu to dotyczyło, ale postanowili wydać płytę za darmo do pobrania ze strony www z adnotacją, że jeśli komuś się płyta podoba, to niech dorzuci grosza (wówczas dostawał też zapewne nagraną płytę CD w opakowaniu). W efekcie nie dość że rosła liczba ludzi, która zapoznawała się tak czy inaczej z płytą, rosła liczba odsłon strony www zespołu + okazało się że przychód ze "sprzedaży" w takiej formie wzrósł.

Na pewno żadna zewnętrzna siła nie zmusi twórcy do oddania swojej własności za darmo. To jest przeciw wszelkim zasadom logiki, rozsądku, rynku. Wizje utopijne można sobie wsadzić między bajki. Inna sprawa jest jaka marża producenta faktycznie jest na grze. Patrząc po zjawisku piractwa za pewne zbyt wysoka, ale wystarczy zastanowić się co opłaca się producentowi. Możliwe że po cenie 1/3 tego co obecnie w dniu premiery sprzeda się 2x tyle, 3x tyle pudełek, tylko co z tego jak zysk będzie zbliżony (kto nie chce płacić za gry nie zapłaci nawet tej 1/3). A w dzisiejszym układzie po miesiącu gra i tak jest już tańsza, a po 3 miesiącach kosztuje 1/2 tego. I gra dalej się sprzedaje w najlepsze.

Być może producenci się przekonają do product placementu (dziś już normalna sprawa w grach), czy modelu który sprawdził się już raz w przypadku muzyki. A do tego czasu DRM będzie, będzie na niego kasa, zaś ruscy będą mieli co robić po godzinach pracy żeby łamać kolejne zabezpieczenia (w fizyczne patenty szczerze wątpię z uwagi na koszty produkcji, a nawet gdyby powstały to i pewnie za to by się ludzie zabrali coby łamać).
"An asymmetric boob job
A gentle caress of the inner thigh
Sean Connery"

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 16:42:51
Wilk
Zwierzę
Cytat z "DarkV":

Poza tym jakie koszta? Ile kosztuje wyprodukowanie płyty w nakładzie 100'000? 0,50zł? Dodajmy do tego pudełko identyczne dla wszystkich innych gier (przykład z XBoxa 360) za kolejne 0,50zł i robociznę chińczyków którzy składają to wszystko do kupy. Powiedział bym, że w 1,50zł / grę byśmy się zamknęli razem z foliowaniem i transportem.


Wyprodukowanie/ wytłoczenie płyty: ok. $0.10
Do tego nadruk na płytę, pudełko ze złoceniami, pudełko plastikowe do środka, nadruk na krążek, książeczka-instrukcja, jakiś gadżecik... $3 kosztu produkcji już będzie. A teraz transport (lotniczy bo kontenerowcem od wyprodukowania do rozwiezienia minąłby ponad miesiąc) do dystrybutorów lokalnych, potem koszty magazynowe, ochrona - ścisła, żeby nie było wycieku przedpremierowego, potem dystrybucja do hurtowni setki różnych sieci sklepów - cała flota transportowa, potem narzut hurtowni, transport do sklepów, narzut sklepów (często ~40%), straty związane ze zwrotami jeśli się nie sprzeda, a jeszcze support związany z uszkodzonymi płytami, zwrotami, a stoiska w sklepach, jeśli produkt ma dostać jakąś ciekawą oprawę, czy to stanowisko z kartonu czy specjalną ozdobę półki, a i sklepowi trzeba za to ekstra zapłacić...

Koszta tłoczenia płyty to malutki czubeczek góry lodowej jeśli chodzi o koszt dystrybucji fizycznego produktu.
--sf.

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 16:51:08
Lew
Anthro
a produkcja kupno lub stworzenie silnika graficznego i produkcja to też kosztuje na produkcje gears of war 2 poszło 12 mln dolarów i jeszcze to co pisał sharpy :-)k ale DRM i tak mnie denerwuje jak wydaje kasę na grę to niech sobie chociaż darują ograniczenie aktywacji :zlyk:

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 17:02:00
Lew
Anthro
Gry w wersji do ściągnięcia nigdy nie będą tańsze od gier w wersji pudełkowych, przynajmniej w przypadku premiery. Koszt wyprodukowania opakowania jest praktycznie równy kosztom licencji Steam czy Direct2Drive by móc sprzedawać swój produkt w ich sklepie (przy odpowiednich ilościach ofc). Gigantycznym plusem Steam jest to, że sam w sobie zapewnia support i zabezpieczenie produktu oraz łatwy system update'ów.

Co do kosztów wyprodukowania gry to interesuje cię tylko sam proces jej stworzenia. Transport, promocja w sklepach etc jest już zależna od sklepu nie od ciebie w przypadku gry (chyba, że jesteś idiotą i bierzesz zysk od sprzedanego produktu tylko).

Co do ceny gier, nie, nie będą tańsze i na to nie liczcie. Koszta wyprodukowania tytułu klasy AAA są GIGANTYCZNE. Czasy grupki 5-6 zapaleńców minęły bezpowrotnie i teraz przeciętne studio składa się z kilkunastu+ pracowników doliczając do tego "legal side", marketing etc. Do tego dochodzą jeszcze koszty licencji silnika (bo na przykład lepiej negocjować z EPICiem jedną cenę, którą ma sie zapłacić niż godzić się na ich program polegający na % od sprzedaży) dodatkowego sprzętu, programów... ciężko sobie pozwolić na sprzedawaniu czegoś takiego za 5-10 funtów nie wiedząc w jakiej ilości się sprzeda i czy przyniesie zysk.

btw Sharpy, gry transportuje się statkami bo jest o wiele taniej ale może się zdarzyć coś takiego: http://www.gamesradar.com...ipping-problem/

@ Ola
To ty jeszcze chcesz gry wyżebrać za frajer?

A co do samego DRM to jestem na tak i nie. Dopóki mi nie przeszkadza i go nie zauważam, może być dla mnie i 1000 zabezpieczeń. Jednak jeśli jest dość inwazyjny i wraz z jego instalacją muszę się zgodzić na to by był uruchomiony 24h i dzielił moje informacje z firmą to wolę odmówić (jak w przypadku AC2) ponieważ uważam to już za zbyt inwazyjne.

A jeśli chodzi o zabezpieczenia w grach po latach, to często twórcy decudują się wypuszczać po pewnym czasie łatkę, która pozwala grać w produkt bez łączenia się z serwerami. I btw proszę tego nie mylić z grami, gdzie obsługa serwerów jest wymagana do multi (np Battle for Middle Earth 2) bo to całkiem inna kwestia.

Zresztą nie martwiłbym się o pojedyńcze tytuły a raczej modlił by Valve nigdy nie miało problemów ;P Gdyby kiedykolwiek Steam upadł... no byłoby ciekawie, na szczęście do tego jeszcze daleko.
Ostatnio edytowany przez Husky dnia 9.10.2011 17:04:43

0
(+0|-0)
Re: DRM w grach
Wysłano: 9.10.2011 17:16:22
Lew
Anthro
Cytat z "Husky":
Czasy grupki 5-6 zapaleńców minęły bezpowrotnie


MINECRAFT terraria super meat boy 8-)k

 Aby pisać należy być zalogowanym
12>>


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków.
Możesz przeglądać wątki.
Nie możesz dodawać odpowiedzi.
Nie możesz edytować swoich postów.
Nie możesz kasować swoich postów.
Nie możesz dodawać ankiet.
Nie możesz głosować.
Nie możesz dodawać załączników.
Nie możesz pisać bez weryfikacji.

Wyszukiwanie zaawansowane